Dat meldt
de Telegraaf woensdag. Met de deal zou een bedrag van ruim 1 miljard euro
gemoeid zijn. De afspraak is naar verluidt onlangs in Londen afgesloten.
De clubs uit de Eredivisie hebben nog niet gereageerd op het nieuws. De
overeenkomst gaan in vanaf het seizoen 2013-2014. Wat de consequenties van
het contract zijn voor de publieke omroep is nog onbekend.
Kwartaalcijfers
Het mediabedrijf News Corp, eigenaar van onder meer Fox Networks, CBS en NBC
brengt later woensdag in de Verenigde Staten de vierde kwartaalcijfers naar
buiten. Het is onwaarschijnlijk dat het voor die tijd met mededelingen over
de deal naar buiten komt.
Gemiddeld krijgen de clubs zo’n 80 miljoen euro per jaar te verdelen over de
komende periode. Hoe ze dat gaan verdelen is nog onduidelijk. Zeer
waarschijnlijk krijgen de topclubs, waarvan de uitzendrechten meer waarde
hebben, het grootste deel. Dat is bij andere tv-deals ook altijd zo geweest.
Reactie later vandaag
De Eredivisie CV komt later op de dag met een reactie op berichten dat de
clubs een megadeal hebben gesloten over uitzendrechten met het Amerikaanse
tv-netwerk Fox. "Tot die tijd reageren wij niet op het nieuws", zo
liet directeur Frank Rutten van de organisatie weten.
Revolutionaire ontwikkeling
De NOS wil de samenvattingen van wedstrijden in de Eredivisie ook na dit
seizoen graag blijven uitzenden, zei
directeur Jan de Jong in een radio-uitzending van zijn eigen organisatie. "We
hebben afgesproken met de Eredivisie CV om binnenkort om de tafel te gaan
zitten."
Inzet van de NOS blijft de samenvattingen op zondagavond om 19.00 uur uit te
zenden. Of dat lukt, is nog de vraag. De Jong: "Murdoch garandeert een
hoog bedrag. Dat moet worden terugverdiend. Die rekening komt bij de
consument te liggen. Dit gaat om betaaltelevisie. Op het open net is
vervolgens de trend dat de samenvattingen korter en later mogen worden
uitgezonden, om op die manier meer abonnees aan te trekken. Wij willen de
samenvattingen om 19.00 uur houden."
Volgens De Jong is er wel sprake van een revolutionaire ontwikkeling. "Het
is de eerste keer dat een bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch binnenkomt
in een relatief klein land. Mijn verwachting is dat hij straks veel meer wil."
Het komende seizoen heeft de NOS in elk geval nog de rechten van de
samenvattingen.
Groot sportnet
De omvangrijke deal met Murdoch is slechts een eerste stap, meent
marketingdeskundige Frank van den Wall Bake. "Ik ben er van overtuigd
dat er een soort Sport Live gaat ontstaan. Dat is goed nieuws voor andere
sporten. Er komt meer vraag. De nieuwe organisatie is op zoek naar content.
Uiteindelijk wordt er over afzienbare tijd de hele dag sport uitgezonden."
Hij noemt de 'deal' ook niet verrassend. "Nederland staat wat betreft
betaaltelevisie nog in de kinderschoenen. Er is veel te halen. Bovendien
neemt ook voor bedrijven als dat van Murdoch de concurrentie toe. Men zoekt
nieuwe mogelijkheden."
Sportland Nederland lag daarom voor de hand voor Murdoch, zegt Van den Wall
Bake. "Er ligt hier op dit gebied een terrein braak, maar we hebben wel
een sportcultuur. Ik denk dat de consument zeker bereid is meer te gaan
betalen voor sport op de televisie. Als het aanbod maar goed is."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl